zaterdag 2 april 2011

Waterslang

De boot ligt weer in het water en het grote klussen kan beginnen!



Een van de eerste dingen die we doen (na het poetsen) is -in de toch al lege ankerbak- de waterslang vervangen die van de vuldop naar de waterzak loopt. In de klepjes van onze ankerbak zitten gaatjes om je vingers door te steken. Helaas, door die gaatjes komt ook daglicht naar binnen. Dat is waarschijnlijk dan ook de reden dat de doorzichtige waterslang in de loop der jaren vies is geworden met alg en andere troep.


Die slang slopen we er dus gauw uit en vervangen we door een ondoorzichtige slang die dat euvel hopelijk niet zal hebben. De waterzak zelf ligt al enige dagen, heel luxe, in onze badkuip te weken met soda, met heet water, met speciaal spul, met van alles dat de muffe lucht uit de zak zou moeten kunnen krijgen. We zijn benieuwd of het zal helpen!

zondag 27 maart 2011

Schroefas


Het hele vorige seizoen heeft onze schroefas gelekt. Niet veel, maar de bilge bleef nooit droog en er hingen altijd druppels aan de afdichting. Bij diverse instanties om raad gevraagd, van alles geprobeerd, maar nooit een afdoende oplossing gevonden. Er bleken twee lagen vetkoord in de afdichting te zitten. Deze sloten niet goed af en dat was eigenlijk niet te verhelpen.


Afgelopen najaar de motor bij Abma in Sneek (dealer Yanmar) een servicebeurt laten geven. Deze kwam met de aanbeveling het oude model koppeling te vervangen door een Volvo Seal. Dat hebben we dan ook deze winter laten doen. Het geheel ziet er mooi uit, maar nu nog even afwachten of het ook werkt! (Trouwens, nu niet vergeten na droogvallen de lucht eruit te knijpen en eenmaal per jaar vet in te spuiten...)

zaterdag 5 maart 2011

Small Ships Race

Op de Hiswa is de Small Ships Race door Simon Does van de Toerzeilers gepresenteerd. Simon vaart zelf mee in zijn Kolibri 560. Wij hebben daar ook negen seizoenen in gezeild en vergeleken bij een Kolibrietje is onze North Beach 24 een "groot" schip. Bijna 5x zo zwaar en vele malen simpeler en comfortabeler om zo'n oversteek in te maken.
Een ander interessant detail in de presentatie was dat "Mister Vee" sponsor is van het evenement en dat is een Nederlandse fabrikant van windvaanstuur inrichtingen voor kleine schepen. Simon heeft er een op zijn Kolibrie. Op de informatie middag over de SSR op 13 maart in de Meern zal o.a. Mr V zijn vaan presenteren en wie zo'n apparaat bestelt voor 9 juni (start SSR) krijgt een aantrekkelijke korting. Ik heb hem al bijna besteld. ( http://www.mistervee.com/ ).
Er zijn inmiddels 2 North Beaches ingeschreven (Sylke en Parel) maar ik zou zeker alle North Beacher-vrienden aan willen raden om 13 maart te komen luisteren naar de informatie middag en ook even te kijken naar die windvaan!

Muiterij....

Ik durf het bijna niet te schrijven op deze plek, maar we zijn serieus aan het kijken naar een ander schip. Waarom? De North Beach 24 bevalt toch uitstekend? Jazeker, qua zeileigenschappen en soort schip, maar..... we willen graag:
  • onafhankelijker zijn van havens, langer achtereen kunnen varen en/of ankeren.
  • dus meer bergruimte (dat vooral), meer diesel, meer stroom, meer water voorraad.
  • een aparte natte cel met douchemogelijkheid. En je natte zeilkleding uit de weg.
  • een ruimer bed, meer stahoogte (onze ruggen worden er niet jonger op...)
  • wat meer leefruimte is ook niet weg.
  • echt kunnen droogvallen, ook op zand.
Tja wat dan? Kijk je naar moderne productieschepen, dan kom je uit op een Oceanis 31 of Sun Odyssey 30/33. Beide leverbaar met liftkiel. Ze lijken veel boot voor het geld te bieden, maar dat is bedrieglijk: de kale "vanaf" prijzen zijn wel heel kaal. Tel er rustig 30.000 euro bij op voor een compleet afgeleverd schip. Belangrijker: het is niet het type schip dat je zoekt na een North Beach. En binnen is de sfeer wel erg modern/koel. Een enorme koelkast en een minuscule navigatiehoek, dat zegt het wel zo'n beetje. En dan zo'n gigantisch stuurwiel waar je je langs moet wurmen op weg naar de open spiegel waar de stuurman  hoog maar volledig onbeschut z'n werk moet doen. Niet echt een genoegen op een oversteek met regen....

Tweede hands dan? De North Beach 29 "Tom Poes" staat te koop. Voor een ton. Voldoet aan de meeste bovenstaande wensen, maar je kunt nog steeds niet droogvallen. En zoveel extra ruimte biedt hij nou ook weer niet voor die ton die je uitgeeft. En dan staat er bij ons in Naarden een mooie Pilot Cutter 30 (Cornwall boats) van 2004 te koop, ook voor een ton. Prachtschip, maar ook hij valt niet goed droog en het interieur is spartaans en veel kleiner dan je zou denken. Plus het hele gaffeltuig gedoe met bakstagen enzovoort. Toch maar niet. Natuurlijk staan er nog veel meer en nog veel oudere boten op Internet, maar daar hebben we geen zin in: een schip dat eerst gerenoveerd moet worden. Kost ook klauwen met geld.
Tja, en dan kom je tamelijk automatisch uit op de Noordkaper 31 Cabin. Midzwaard kotter met veel ruimte en de juiste sfeer. Vorig jaar zomer zijn we erin wezen kijken. Dat zat gelijk goed. Ruim bed, ruime natte cel, veel leef- en bergruimte, ruime kombuis en navigatiehoek en qua uiterlijk sfeer helemaal North Beach. En veel keuze in indeling, houtsoort en kleuren. Motor en andere techniek prima bereikbaar en zo goed als stahoogte. De schepen worden op bestelling gebouwd in Turkije en afgebouwd/getuigd in Harlingen. Een vergelijkbare constructie als bij de NB. We zijn wezen praten met de bouwer: een echte zeiler die kritiekpunten (bijv. slordige motor inbouw) niet wegwuift maar meedenkt hoe ze op te lossen zijn.

Onze vraagtekens liggen vooral op het gebied van de zeileigenschappen. Die moeten in ieder geval niet minder zijn dan die van de NB. De NK lijkt ondertuigd te zijn t.o.v. de NB. 55 meter zeil op 6,2 ton tegen 33 meter op 3 ton bij de NB. Een genaker lijkt noodzakelijk. Hoe zal de drift zijn met dat relatief kleine midzwaard? En hoe hoog gaat hij? We hopen dat in een proefvaart te ervaren.

De NK is een heel stuk duurder dan de Franse productie boten. Dat valt in de praktijk echter mee: de kale prijs omvat aflevering, koelkast, walstroom, grote lichtaccu en nog veel meer waar je bij de andere boten voor moet bijbetalen. Een aanpassing in het interieur kost nauwelijks iets extra omdat het toch al met de hand gemaakt wordt. En hij is veel ruimer: zeker vergelijkbaar met een 35 voet Oceanis.

Tja, het lijkt een beetje muiterij op deze plek, maar we gaan proefvaren. Als dat bevalt en de spaarpot kan het trekken zou het zomaar kunnen zijn dat onze geliefde Noorderzon in september te koop staat.....

maandag 21 februari 2011

Een mooie winterse zeildag


20 februari , om half negen vertrek ik van huis, de buitenthermometer staat op -1°C. Bij de Parel aangekomen gaat eerst het kacheltje aan, daarna de zeilen aanslaan en als Paul, mijn zeilmaat, arriveert dan kunnen we direct vertrekken.

Er staat een windje Oost 4-5 en Lelystad waarschuwt voor 6, de kluiver kan binnen blijven. Onder de Hollandse brug wordt de koffie ingeschonken en zo zeilen we het Markermeer op. Bij boei IJm9 kunnen we oploeven en gaan we halve wind richting Pampushaven.

Wel met het zwaardje omhoog want hier zitten stukken van ca. 1m diep. Met een snelheid van tussen de 5-6 knopen, met uitschieters tot 6,5 knoop, gaan we richting vluchthaven de Nes, onder Marken. Af en toe een bleek zonnetje en temperaturen net boven nul. In de vluchthaven lopen we even naar binnen, gijpen en gaan weer terug richting Pampushaven. Van Pampushaven pal zuid naar de IJM9. Voor Paul een benauwende ervaring, zijn eigen schip steekt 1,80m diep, maar voor een North Beach, met zwaardje op, is de 1m diepte geen probleem.

We zien onderweg nauwelijks andere schepen, je hoeft niet steeds “achter de fok” te kijken. In de geul naar de Hollandse brug moeten we een enkel slagje maken en onder de brug wil het niet echt lukken met draaiende winden tegen. De motor moet nog even bij.

Dit is de eerste winter dat onze Parel in het water is gebleven en voor dit soort dagen doe je het. Hoewel deze winter veel ijs heeft gebracht, en dan is het onmogelijk om te varen, was dit dagje zeer de moeite waard. Na afloop bij het warme kacheltje nog even evalueren en nagenieten. Volgend jaar gaat Parel op de kant en blijft Paul zijn boot “standby” om op een mooie winterdag een zeiltochtje te kunnen maken.

Onder de waterlijn begint het wel wat groen te worden maar in april gaat ze nog een weekendje op de kant om schoongespoten te worden en onder water geheel in de Melkfett gezet te worden. En zo kunnen we dan optimaal geprepareerd aan de Small Ships Race naar Lowestoft beginnen.

Wat mij betreft is het nieuwe vaarseizoen begonnen.

Jur

zondag 13 februari 2011

BOOT HOLLAND

Van vrijdag 11 t/m woensdag 16 februari is er weer BOOT HOLLAND in Leeuwarden. De opening van het watersportseizoen in Nederland. Best groot met 350 exposanten en gemiddeld 50.000 bezoekers. Van oudsher zijn er op deze tentoonstelling vooral veel stalen motorjachten te zien. Later zijn er de ontelbare soorten en maten sloepjes bij gekomen. Heel veel kajuitzeilboten zal u er niet vinden. Wat platbodems, een Cornish Shrimper en een Noordkaper 22. Vooral de laatste komt wel heel dichtbij de North Beach: een plaatje om te zien! Voor de Toerzeilers bemannen we een dagje de stand. Zo kunnen we zelf ook even rondkijken.

Voor het eerst is er ook een klein Waddenpaviljoen gemaakt waarin wat droogvallende boten staan (Delphia's en Cobra's). Verder wel redelijk veel open zeilboten en kinderbootjes. Voor de zeilboten zal u dus waarschijnlijk niet komen, maar de accessoiremarkt maakt wel weer wat goed. Lekker rondneuzen in de watersportboeken en de aanbiedingen en noviteiten van de watersportzaken. Al zal u er misschien niet met tassen vol koopwaar of een nieuwe boot uitkomen: je krijgt wel weer reuze zin in het nieuwe seizoen!

zaterdag 5 februari 2011

Small Ships Race

De website met informatie over de Small Ships Race naar Lowestoft is geopend. Zie: www.smallshipsrace.nl