Deze winter heeft Bob alle verstaging van de mast gehaald: om eens na te lopen en om alle wantspanners een keer te smeren. De zalingen heeft hij ook van de mast gehaald.
Tot onze verbazing is de verstaging die langs de zaling loopt (die van het strijkwant) in het aluminium aan de onderzijde van de zaling gesleten. Aan bakboord meer dan aan stuurboord. Mogelijke oorzaak is misschien dat het uiteinde van de zaling op de een of andere manier iets naar boven gedrukt is geweest. De verstaging schuift tenslotte los door de 'spreader tip'.
Op zich kan het nu nog geen kwaad, maar de kans op verdere slijtage van de zaling en beschadiging van de stag is natuurlijk wel duidelijk aanwezig.
(zwarte spreader tip is wat losgeschoven voor de foto; de rand van het aluminium hoort recht te zijn)
We zijn vandaag naar de Friese dealer van onze Sparcraft mast geweest. Hij heeft dit fenomeen nog niet eerder gezien terwijl er vele honderden van dit type geleverd zijn. Hij heeft als oplossing een spreader tip van een ander merk voor ons besteld. Daarmee kan je de zaling fixeren op de stag zodat hij geen kans krijgt om te schuiven en de stag vrij van de aluminium zaling blijft. Omdat de spreader tip niet direct past, moet er door ons nog wel wat aan geknutseld worden om het goed passend te krijgen. Maar dat lijkt niet een groot probleem.
Moraal van dit verhaal: het is niet verkeerd om de verstaging en de onderdelen van je mast eens een keer te controleren!
maandag 28 november 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik meen me te herinneren dat je nadat je de stagspanningsmeter gekocht had, dat je verstaging eigenlijk te los gestaan had. Wellicht dat door een iets te los stag er beweging in gezeten heeft en daardoor slijtage heeft kunnen optreden?? Het is maar een gok. Ik zal in ieder geval bij mij eens goed kijken.
BeantwoordenVerwijderenGroet
Jur