Het stroomverbruik kan snel kan gaan door koelkastje, laptop en
navigatie-apparatuur.
Lig je 's avonds weer aan de walstroom dan is er geen probleem, maar als je een keer ankert 's nachts (of
doorzeilt!) dan wordt de stroomvoorziening nijpend. Tijdens de
winterstalling (buiten, geen walstroom), vind ik het maar een gok of de
accu's voldoende opgeladen blijven tot het voorjaar.
Een oplossing is dan een zonnepaneel.
Werkt 's winters als druppellader en tijdens het vaarseizoen wordt
de lichtaccu bijgeladen.
Ik heb gekozen voor een paneel van
780mm x 460 mm en 5 mm dikte. Het is enigszins buigbaar, waardoor het
op een licht gebogen oppervlak aangebracht kan worden.
Ik vond het dak van de kajuit vlak
achter de mast de meest geschikte plek. Met 4 boutjes bevestigd en afgekit met Sikaflex.
Nadeel is wel dat de schaduw van de
giek erop kan vallen, wat de stroomopbrengst zou kunnen verminderen.
Via een aparte dekdoorvoer komt de
kabel boven het plafond in kajuit. Mijn plan was om de kabel richting
schakelpaneel te brengen volgens het voorbeeld van Bob Waage (windmeter installeren). De goot langs het plafond tegen het voorschot, van
het midden van de kajuit naar de stuurboordzijde, bleek bij mij niet
doorgankelijk. Eindeloos sonderen met de trekveer, maar steeds stuitte ik
halverwege op een weerstand.
Toen maar de draad eronder gemonteerd
en met een mahoniehouten hoeklat afgewerkt.
Aan stuurboordzijde de kabel naar de voorpiek gewerkt. Via een klein kastje
(terugloopbeveiliging) gaat de kabel in de goot met andere kabels mee
naar beneden en naar achteren. Vlak bij het schakelpaneel monteerde ik
de regulator. Deze beschermt de accu's tegen overladen en ontladen. Een LED
geeft aan wanneer het paneel stroom levert. Iedere keer weer een
klein feestje om dat ding te zien branden.
Via de regulator heb ik een aansluiting
gemaakt rechtstreeks op de lichtaccu. Dit was op advies van de
leverancier, deze schakeling zou het minst verlies geven. In de
winter ga ik de aansluiting veranderen, want anders wordt de
startaccu niet bijgeladen.
Het paneel levert 48 Watt
(piekuurvermogen, dus in optimale zonnige omstandigheden 48 W per
uur)
Uitgaande van een gemiddelde van 4 uur
per 24 uur gunstige omstandigheden komt dat neer op 4 x 48 = 192 Watt
per 24 uur. Toch mag je zo niet rekenen helaas. Dit geldt alleen bij een lege accu. Bij een accu
waar 12-14 V spanning op de polen staat is de opbrengst iets meer dan de helft. (Deze wijsheid heb ik uit "stroom aan boord" van Lengkeek en Buis).
Ik ben tevreden met deze onderhoudsvrije en geluidloze stroomvoorziening.
Peter Lesterhuis
Mooi artikel, nuttige info voor mij want ik wil ook een zonnepaneel gaan plaatsen. Enkele vragen:
BeantwoordenVerwijderenwaar heb je de spullen gekocht?
Hoe ga je het aansluiten dat je beide accu's oplaadt?
Ben ook erg benieuwd naar je praktijk ervaringen: blijft je pilsje koud?
Ik heb de spullen gekocht bij AquaSolar te Sneek.
BeantwoordenVerwijderenVoor de aansluiting tijdens de winterstalling denk ik dat ik de aansluiting van de acculader (via walstroom) volg. Deze is zodanig aangesloten dat beide accu's worden opgeladen. Ik heb nog nergens geverifieerd of dat zo kan. Bij AquaSolar is overigens ook een regulator beschikbaar voor aansluiting op 2 accu's.
Ik heb de indruk dat de lichtaccu veel minder snel ontlaadt dat voorheen. Werkt gewoon hartstikke goed. De accu is aan het eind van de dag veel voller dan eerst.
Ook even een duit in het zakje en ter info voor Jur:
BeantwoordenVerwijderenOp onze Noordkaper heb ik hetzelfde paneel (alleen dan 69 watt) en regelaar geplaatst. Het scheelt inderdaad aanzienlijk. De navigatie apparatuur en de laptop compenseert hij volledig op een zonnige dag. Dat wil zeggen, als de stuurautomaat niet te hard hoeft te werken. Onze (50 liter) koelkast trekt ca 25 Ah per dag en dat trekt hij niet. Maar met gemiddeld zeilgedrag (dagelijks ca een uurtje motoren) hoef je helemaal niet meer aan de walstroom. Lig je stil zonder stopcontact dan staat de apparatuur uit maar de koelkast niet. Maar ook dan scheelt het aanzienlijk. Ik vermoed dat ons paneel ongeveer 20Ah op een gemiddelde dag levert.
Wat wel opvalt is een dramatische terugval in opbrengst als het paneel ook maar een klein deel in de schaduw ligt. Peter, je zult de giek dus opzij moeten zetten. Ook het moment van de dag = de invalshoek van het zonlicht maakt erg veel uit. De winteropbrengst zal dus tegenvallen, maar vermoedelijk voldoende zijn om de accu op 100% te houden.
Jur je kunt ook overwegen om een kleiner (zeg 30-40 watt) glazen paneel (dus niet buigzaam) aan de hekstoel te bevestigen met verstelbare beugels (NOA heeft die in het assortiment, via Dekker te bestellen). Deze zijn 3 maal goedkoper dan flexibele panelen en doordat je zo loodrecht op de zon kunt stellen heb je relatief veel meer opbrengst.
Peter, wat betreft het ontladen van de accu's in de winter: Dat valt heel erg mee als ze nog goed zijn. Ik heb de motor na de winter altijd probleemloos kunnen starten. De lichtaccu van de Noorderzon/Titaantje is in 2010 vervangen, de startaccu is nog origineel, die zal dus binnenkort wel aan vervanging toe zijn.
Veel zeilplezier nog! Joost
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenInmiddels ben ik, na inwinnen van informatie, tot de overtuiging gekomen dat je niet zomaar een laadregelaar, die bedoeld is voor 1 accu, kunt aansluiten op 2 accu's.
BeantwoordenVerwijderenDaarom heb ik, met oog op het naderende winterseizoen, de laadregelaar vervangen door eentje waar 2 accu's op aangesloten kunnen worden.
Peter