Er kwam direct een antwoord terug van de leverancier van de nieuwe schroef dat ik nog maar eens goed naar de maten van de as moest kijken. Als ik een standaard as zou hebben dan zouden mijn maten overeen moeten komen met de waarden in de tabellen. Dat deden ze niet.
Tevens moest ik het type schroefdraad bevestigen.
Ik wist ook niet hoe het allemaal zat en heb uiteindelijk Jan Derks gemaild. Binnen 5 minuten kreeg ik antwoord van hem (!): er zit een standaard VETUS 25 mm schroefas volgens de ISO standaard 4566-1992(E) in de North Beach en hij kon mij ook vertellen dat de spie inderdaad aangepast was.
De leverancier van de standaard Goldline vaste 2-blads schroef (Kramer uit Nieuw-Vennep) leverde indertijd gebalanceerde schroeven en heeft daar zelf een afwijkende spie in gemonteerd. Op die maten heeft hij vervolgens de schroef weer aangepast. Waarom van de standaard ISO norm is afgeweken is onduidelijk. Het heeft mij in ieder geval veel moeite en zeker een week de tijd gekost om achter de juiste getallen te komen.
de spie steekt iets boven de as uit en valt precies in de uitsparing van de flens van de schroef |
Op mijn boot zit een standaard VETUS 25 mm schroefas volgens de ISO norm.
De spiebaan is 8mm breed en 4 mm diep.
De bijbehorende VETUS spie hoort 8 mm breed en 7 mm hoog te zijn.
De schroefdraad meet M16 x 1,5.
boven de afwijkende spie en onder de standaard spie |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten