donderdag 23 januari 2014

Een nieuwe schroef


Een nieuwe schroef voor de Windroos

Vanaf het begin dat we voeren met de Windroos had ik de indruk dat de motor wel erg voor toeren moest maken om redelijk vooruit te komen. Bij het achteruit slaan is dat nog een graadje erger.

Na enig speurwerk ontdekte ik de reden: De standaard schroef is een tweeblads schroef met diameter 13 inch diameter en 9 inch spoed. Dat is een te lichte schroef voor de yanmar met een reductie vooruit van 1 : 2,62. Vaak wordt een (ruime) marge aangehouden tussen het maximale vermogen van de motor en het vermogen dat de schroef opneemt. Ook bij de North Beach is dat het geval. Dat is eigenlijk nergens voor nodig en maakt alleen maar dat de motor onnodig veel toeren moet draaien.

Dat pakt in de achteruit nog veel erger uit doordat de reductie in de achteruit 1 : 3,06 is. Dat is een erg groot verschil doordat het opgenomen vermogen toeneemt met de toename van het toerental tot de macht 2,8. Wanneer de motor 3400 toeren maakt en vooruit 8 pk aflevert is daar in de achteruit nog maar 5,2 pk van over.

Dat betekende dat de schroef zijn langste tijd had gehad. Met mijn zelfgemaakte 'schroeventrekker' was hij er snel af.
En wat moet daar dan voor in de plaats? De drieblads Maxprop is op veel northbeaches een succes. Doordat deze 3 bladen heeft neemt deze meer vermogen op.
Ik besloot ook naar een vaanstandschroef over te stappen. Nu eens niet de bekende Maxprop maar een recenter ontwikkelde schroef, de Variprofile. Deze schroef blijkt in tests goed te voldoen. Deze schroef heeft als extra voordeel dat de spoed vooruit en achteruit onafhankelijk van elkaar is in te stellen waarmee het verschil in reductie enigszins is te compenseren.
Omdat er bij de North Beach veel de ruimte rond de schroef is, is het ook mogelijk naar een grotere diameter te gaan en een tweeblads in plaats van een drieblads schroef te nemen. Dat scheelt aardig in prijs en heeft globaal hetzelfde effect.
Exalto levert deze schroef (via de watersporthandel) en heeft de afmetingen voor mij berekend zonder een marge aan te houden. Dat leverde op: diameter 14 inch, spoed vooruit 10 inch en achteruit 12 inch. Dat verschilt inderdaad behoorlijk van de originele schroef. Mocht de gekozen spoed niet bevallen, de spoed is eenvoudig aan te passen tussen 8 en 13 inch (met stelschroeven), naar het schijnt zelfs als de boot in het water ligt.
De prijs viel eigenlijk reuze mee. Via onze Amersfoortse winkel 't Vrouwezand kreeg ik nog een aardige korting en daarmee komt de schroef netto uit op € 1150,-. Hij is inmiddels binnen (inclusief officieel certificaat van Germanische Lloyd) en ziet er prachtig uit.
In het voorjaar zal pas blijken wat het resultaat is maar dat laat ik dan zeker weten.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten.
    Jur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik heb afstand gedaan van mijn oude schroef, maar vanwegen een andere reden. Ik was niet ontevreden over de voortstuwing tijdens het motorvaren. Ik vond vooral de remmende werking storend tijdens het zeilen. Daarom heb ik nu een 2-blads autoprop. die geeft de minste weerstand tijdens het zeilen en bovendien nog allerhande voordelen tijdens het motoren (minder toeren bij dezelfde snelheid, minder wieleffekt, gemakkelijker achteruit varen). Hij zit er al op. Ziet er prachtig uit. Nu maar wachten op het voorjaar...

    Ik ben onder de indruk van jouw schroeventrekker (zijn het 2 stalen platen?). Dat ga ik onthouden. Het demonteren van de oude schroef lukte mij niet. De poelietrekker trok scheef en het campingasbrandertje leverde te weinig hitte om de mantel snel te verhitten.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen