donderdag 18 augustus 2011

De Cocksdorp

Met “Parel” naar de Cocksdorp: dat stond al jaren op mijn verlanglijstje. Waarom: Het is lastig, ongewis……. Een beetje spannend.

De Cocksdorp ligt op de NO-punt van Texel, aan het Eierlandse gat. Vanuit zee is het Eierlandse gat niet betond dus de aanvaart moet via het wad. Daartoe zijn er 2 betonde vaarroutes over het wantij. De Binnen Breesem en het het vaarwater naar de Cocksdorp via het Scheer. Omdat de laatste niet voorkomt in het lijstje van Quick Tide als bevaarbaar wantij kiezen we voor de Binnen Breesem. Op 27 juli 2011 vertrekken wij van Oudeschild naar de Binnen Breesem. Hierbij hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de informatie die we op de Wadvaarders site konden vinden en van Quick Tide voor de planning van de wantij passage. Door het heiige weer missen we in eerste instantie de staken van de Binnen Breesem. Dat kost tijd, voor de Binnen Breesem geen probleem maar we komen wel later dan bedoeld bij het geultje naar de Cocksdorp aan.

27 juli is 4 dagen voor springtij, en de matige Oostenwind zorgt voor iets verlaging van de waterstand (5cm). Maar met onze 0,85m met zwaardje op zou het moeten kunnen. Bij het invaren van de geul rond 18.30 (= ½ uur na HW) is voor ons onvoldoende duidelijk hoe ver of hoe dicht we bij de prikken

moeten blijven. Door iets te zigzaggen proberen we het diepste stukje te vinden. Hierbij lopen we vast, de eerste keer komen we ook weer los. De prikken houden we allemaal aan SB, eentje staat echter erg ver naar links, we varen er toch maar om heen, daarna lopen we voor de 2e keer vast. Even later passeert ons een motorbootje die nadrukkelijk wijst dat we echt vlak langs de prikken moeten varen, hij vaart ook om de afwijkende prik heen. Helaas is er niks meer te varen, we zitten muurvast.


Droogvallen dus en dan kijken waar het geultje loopt. De wadpoten worden in stelling gebracht. De bodem is ca. 10cm zwart slik en daaronder een hardere ondergrond. Na een uurtje staan we als een huis, alles lijkt stabiel, weliswaar dwars op de wind maar dat is geen echt probleem.

Daarna passeert er nog een motorbootje, die van De Cocksdorp af komt, die negeert de afwijkende prik en vaart rechtdoor.

Een half uurtje na ons komt er nog een trimaran aan die 30m voorbij ons ook aan de grond loopt.

Als na nog een uurtje het water flink gezakt is en we de geul een beetje kunnen zien blijkt dat we inderdaad de afwijkende prik hadden kunnen negeren. We kunnen de geul nu een flink stuk overzien en noteren ongeveer het verloop, de afstand die we tot de prikken moeten houden is niet meer dan 2-3meter. Het geultje is nog geen 15m breed. Ik breng met de opblaasboot een anker uit naar dieper water richting geul.

De volgende ochtend vroeg rond 04.30 hoor ik een tikkend geluid, de wadpoten beginnen los te komen van de boot en de boot begint weer een beetje te drijven. Ik probeer de poten uit de modder te trekken maar dat lukt met geen mogelijkheid. Volledig vastgezogen in de drek. Ik besluit de grootzeilval aan de SB-plank vast te maken en die flink onder spanning te zetten met de lier. Hetzelfde doe ik met de spi-val op de BB-plank. Tegen 05.30 komen de planken los en kunnen geborgen worden, aan het anker trek ik de boot naar dieper water richting geultje en dan kan de motor aan. Om 06.00 uur, een half uur voor hoog water, varen we verder. De trimaran drijft inmiddels ook en is achter zijn anker midden in het geultje terecht gekomen. Ik probeer er omheen te varen maar loop dan aan de grond. Dan maar blazen op de toeter. Als er een slaperig hoofd boven dek komt vraag ik vriendelijk of hij even aan de kant kan gaan. Het duurt even voordat de tri-schipper de situatie doorheeft maar dan start ie zijn motortje en verlaat de geul. We kunnen door. De diepte is hier en daar precies 85 cm, die we nodig hebben, we schuiven voelbaar over de bodem. Ik heb nog even de neiging om om te draaien maar

Margaretha ruikt de eindzege en wil van geen opgeven weten.

Om 06.30 maken we vast aan de steiger. Als de boot eenmaal netjes vastligt aan de steiger, met één van de wadpoten als wrijfhout, hebben we een zeer voldaan gevoel. We verkennen even later de Cocksdorp, een erg vriendelijk dorpje net over de dijk, met uitstekende horeca voorzieningen.

De volgende dag is de wind naar het NW gedraaid, het is nu 2 dagen voor springtij en we hebben ca.20cm meer water. We vertrekken bijna 1 ½ uur voor HW en varen er moeiteloos doorheen. De dieptemeter laat overal minstens 90cm water zien.

Hieronder een afbeelding van de tracklog in Seaclear.

Een geweldige ervaring

Jur en Margaretha Pels, NB24 "Parel"


1 opmerking:

  1. Te gekke tocht Jur! Met onze toekomstige Noordkaper staat dit zeker op het programma, en dan ook en keertje onder Vlieland door. Met 65 cm diepgang moet dat kunnen. De wadvaarders site is inderdaad uitstekend w.b.t. informatie voor dit soort non-standaard tochtjes!
    Groeten Joost

    BeantwoordenVerwijderen