donderdag 10 juni 2010

De zwaardkast schoon

Meerdere North Beach eigenaren hebben al gemerkt dat de zwaardkast kan roesten en dat het reinigen en schilderen een lastig karwei is. Afgelopen winter heb ik besloten de uitdaging aan te gaan en de zwaardkast grondig aan te pakken. Probleem is dat je er lastig bijkan. Bij het uittakelen heb ik gevraagd voldoende blokken onder de kiel te zetten zodat er 40-50cm vrije ruimte onder de kiel overbleef.
Het zwaardje is eenvoudig te verwijderen door aan beide zijden de inbusbouten te lossen en dan kan je de stalen bus waarom het zwaardje scharniert eruit tikken. (doe niet met een stalen voorwerp maar met een houten want anders heb je net als ik een groot probleem om de schroefdraad weer goed te krijgen)
Voor het schoonmaken heb ik geëxperimenteerd met verfkrabbers op een steel. Een normale verfkrabber, het handvat eraf slaan en dan met 2 slangeklemmen op een draadeind 10mm vastzetten. Hiermee zijn de bladders en bulten verwijderd. Daarna heb ik een flexibele boorkopverlenger (ik weet niet of dit de officiele naam is) ook met slangeklemmen op een draadeind vastgemaakt. Zo kun je de boormachine op de grond leggen en de fexibele slang in de boorkop zetten en dan een klein staalborsteltje aan het eind van de flex en zo kun je staalborstelen in de zwaardkast.
De werkzaam-heden zijn allerminst comfortabel, zeker als het regenachtig weer is en de grond waar je op ligt nat. Een uitkomst is dan een “hondje” zoals verhuizers die ook gebruiken, een plank met vier zwenkwieltjes eronder. Je kunt er op liggen, ligt droog en kan je ook makkelijker verplaatsen als wanneer je koud op de grond ligt. Op die manier is de kast aardig schoon te krijgen, hoewel je in de hoeken niet echt kunt komen.
Omdat er dus roest achterblijft heb ik er voor gekozen om eerst 3 lagen roestneutraliserende verf aan te brengen en wel Owatrol CIP. Een verf op basis van Owatrol olie met menie. Trekt overal in en neutraliseert de roest.
Daar overheen 2 lagen Primocon. En tot slot alles dik in de Melkfett (uierzalf) gezet. Houdt het water tegen, voorkomt aangroei en smeert de beweging van het zwaardje.














Voor aanvang

na ontroesten



3 lagen Owatrol CIP

Primocon en Melkfett


En nu afwachten hoe lang het netjes blijft.
Voor NB-ers die het avontuur ook aan willen is mijn gereedschap te leen.

Veel succes als je de klus aanpakt

Jur

2 opmerkingen:

  1. Hoi JUr

    helder artikel! Volgend jaar of wellicht in het najaar al wil ik het ook aanpakken.

    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kreeg de as er gemakkelijk uit door de bouten met een inbussleutel te lossen, vervolgens een lang draadeind in het schroefdraad van de as te draaien (doorsnee draadeind 9,6 mm) en dan enkele tikken met de hamer tegen het draadeind.
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen