woensdag 8 augustus 2012

Water in de bilge

Nog steeds werd Parel geplaagd door water in de bilge. Er zijn 2 hoofdoorzaken waar dit ongewenste water vandaan kan komen: 1-van binnen uit de drinkwaterzak en 2-van buiten.
De drinkwaterzak lekte inderdaad, daar ben ik druk mee geweest en ik dacht dat het nu goed was.
Tweede oorzaak kan water van buiten zijn en dan is de schroefas mogelijk de zwakke plek. Dus nadat we na een dagje motoren weer eens 2 volle emmers uit de bilge konden scheppen heb ik de bakskist maar eens leeggehaald, het motorruim luikje van daaruit open gemaakt en eens goed naar de schroefas koppeling gekeken: niets aan de hand. Toen de motor gestart en de schroef in zijn werk en flink gas erop: en jawel: drup..drup..drup..drup!!!!



Bij mij zit op de schroefaskoppeling een tweetal bronzen ringen die tov elkaar geborgd zijn met een klein lipje dat met een boutje vast zit. Nadat deze borg verwijderd is kunnen de ringen tov elkaar gedraaid worden en wordt de "vetpakking" vaster gedrukt. Daarna was de lekkage voor 99% verdwenen.
Als je het zo opschrijft lijkt het de moeite niet, kleine bijkomstigheid is dat ik er alleen bij kan als ik in de bakskist kruip en dat is niet de meest comfortabele aktie.

1 opmerking:

  1. Hoi Jur
    Ik raad jou en andere NB bezitters aan om deze schroefas afdichting te (laten) vervangen door een Volvo seal.
    Wij hebben exact hetzelfde gehad en het vaster draaien van het vetkoord is slechts een tijdelijke afdichting. Bij ons bleek dat uiteindelijk het vetkoord de schroefas zelf heeft ingesleten zodat de as ook vervangen moest worden, een duur grapje.
    Het Volvo seal is een veel simpelere constructie, die alleen af en toe wat vet nodig heeft en als de boot uit het water is geweest of drooggevallen moet hij even ontlucht worden door er in te knijpen.
    Een tweede advies is om de motor eens in de 2-3 jaar goed te laten uitlijnen: de ééncylinder Yanmar trilt toch al flink op z'n grondvesten en een slechte uitlijning geeft de schroefas afdichting nog eens extra op z'n donder. Bijkomend voordeel: meer rust tijdens het motoren.

    BeantwoordenVerwijderen