zondag 2 februari 2014

Het raadsel van onze AIS

Een AIS ontvanger hadden we al een hele tijd. Maar vorig seizoen, speciaal voor de Small Ships Race, hebben we een AIS zender gekocht. Helaas hebben we er lange tijd niets dan narigheid mee beleefd en heeft hij nog steeds niet gedaan waarvoor hij aangeschaft is. Nadat we drie exemplaren in de vernieling hadden geholpen, kwamen we achter het probleem. Gelukkig was het niet onze schuld, maar stond er een fout in de installatiehandleiding. Al met al is het door de dealer netjes opgelost: het heeft ons niets gekost en we hebben er zelfs gratis nog wat extra voorzieningen bij gekregen. Maar, enig plezier hebben we er dus het afgelopen seizoen nog niet van gehad.

Dat is deze winter anders. De accu's van de boot staan thuis in de garage, de AIS is ingebouwd in de boot en heeft dus momenteel geen stroom. Toch hebben we de afgelopen maanden al heel wat beleefd. Nou ja, wij niet zozeer, maar onze AIS. 
Hij is in de wouden in Midden-Frankrijk gesignaleerd, is in de Oekraïne geweest en voer laatst op de Waal. Hoe dat kan? Dat vragen wij ons ook af. Het is het MMSI nummer van onze boot, met onze gegevens en onze foto. Zowel op FleetMon als op Marine Traffic heeft onze boot het dus erg druk.
We hebben een mail gestuurd met dit verhaal naar zowel FleetMon als Marine Traffic. Zij zijn zeer geïnteresseerd maar begrijpen beiden niet hoe dit kan. De laatste heeft aangegeven dat mogelijk een ander schip zijn AIS transponder met ons MMSI nummer heeft geprogrammeerd.
De beheerders van deze websites kunnen echter niets ondernemen, omdat zij de binnengekomen data van de grondstations alleen doorgeven. 

Daarna hebben we een mail gestuurd naar het Agentschap Telecom van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Wij nemen aan dat het niet toegestaan is zendapparatuur te programmeren met het MMSI nummer van een andere vergunninghouder. Omdat het infopunt veiligheid belast is met de naleving van de wetgeving op het water, hebben we ook hen gevraagd of zij hierin iets kunnen betekenen. Alweer twee negatieve antwoorden. Ook zij meldden hiertegen niets te kunnen ondernemen. Alleen bij een toevallige controle zou de gebruiker hierop kunnen worden aangesproken. 
Zo moeilijk lijkt het ons niet om iemand hier op heterdaad mee te betrappen. Als waterpolitie kan je linea recta naar het schip varen dat het verkeerde nummer voert: je hoeft alleen maar het signaal te volgen...

Wij vragen ons af wat er gebeurt als wij straks in het seizoen zelf ook met onze AIS in werking op pad gaan. Heel interessant.
De hamvraag is natuurlijk: zijn er ook andere mensen die dit beleefd hebben of hiervan gehoord hebben? Nog belangrijker is de vraag: is er een oplossing?
Wij wachten met spanning een antwoord af.

3 opmerkingen:

  1. Merkwaardig verhaal Bob. Uit de verschillende plaatsen die gerapporteerd worden zou je af kunnen leiden dat het niet hetzelfde schip is dat jullie naam doormeld. Zou het kunnen dat een code verkeerd overkomt, bv door atmosferisch slechte omstandigheden oid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben ook al bedacht dat een grapjas misschien een dergelijk apparaatje met onze code in zijn auto ingebouwd heeft...Van een probleem vanwege atmosferische omstandigheden hadden FleetMon en MarineTraffic nog nooit gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bizar verhaal Bob! Je zou kunnen proberen een nieuw mmsi nummer aan te vragen, want dit komt jullie veiligheid absoluut niet ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen