zondag 17 februari 2013

Schroef en anodes


Al enige tijd hebben wij het idee dat wij ondanks een zwaardere motor niet voldoende rendement uit de tweebladsschroef halen. Na wat rekenwerk en een gesprek met de Yanmar dealer blijkt ons vermoeden juist. Een effectievere schroef is aan te raden.

Na veel leeswerk en de test in het blad ZEILEN, hebben wij onze zinnen gezet op een “autoprop” Een allround schroef die onder zeil 85% minder weerstand geeft dan een vaste schroef. Door de variabele spoed levert de schroef altijd een maximale stuwkracht, zowel vooruit als achteruit. Hij geeft nauwelijks wielwerking en is zuiniger door het lagere toerental.



Voor de levering moeten allerlei maten van de schroef opgemeten worden en daarvoor moet de oude schroef eerst verwijderd worden. Voor het verwijderen van de schroef heb je een pully-trekker nodig. De doe-het-zelf-winkel had er geen, maar de werkplaats voor landbouwmachines in het dorp wel, en die kon ik wel even lenen.

Helaas zat het tegen en moest het roerblad eerst verwijderd worden om voldoende ruimte te hebben. Daarna de schroef even warm stoken met een gasbrandertje. Tegen zo’n bovenmaatse “landbouw”trekker was de schroef niet bestand en hij loste gemakkelijk.

Op aanraden van Peter heb ik meteen ook maar even het roerbeslag gecontroleerd op inwateren. Zoals hij al gemeld had, zat er inderdaad geen kit tussen. Gelukkig was er geen water ingelopen. Toch maar even afgekit en het roer weer gemonteerd.
Het wachten is nu op de levering van de schroef.

Met de Yanmar dealer heb ik het ook nog even gehad over anodes in de motor. De 9 pk motor wordt direct met buitenwater gekoeld. De anodes moeten regelmatig gecontroleerd en/of vervangen worden. Ze zijn te herkennen als een grote moer en zijn voorzien van een stickertje met de tekst “ zinc”. 
De grotere 2YM15 PK motoren echter hebben een indirecte koeling met koelvloeistof en deze hebben daarom geen anodes. Dat scheelt zoeken!

4 opmerkingen:

  1. Interessant verhaal. Wij hebben na overleg met Jan Derks direct een 3 blads vaanstand schroef laten monteren. Met dezelfde argumenten, minder waterweerstand en meer effectiviteit. Tot nu toe bevalt het goed. Over het vervangen van de anode bij de 1 cylinder heeft Paul Eekelaar een verhaal geschreven wat als pdf beschikbaar is. Helaas is het mij nog niet gelukt om de pdf via blog of website downloadbaar te maken. Wie belangstelling heeft moet even naar mij mailen dan stuur ik het toe.
    Groet
    Jur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Sylke,
    Hoe zwaar is het te demonteren roer? Heb je de helmstok eerst gedemoteerd?
    Groet, toon rigter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toon,
    Het roer is wat onhandig en zwaar om in je eentje te tillen. Bovendien moet je het roer een kwartslag draaien om het langs de spiegel en langs de stootlijst te krijgen. Als je het onderste beslag, waarmee het roer aan de glijstang is bevestigd losmaakt, hoef je ook niet zo hoog te tillen. En kan je gelijk controleren of het daar niet ingewaterd is en er eventueel kit tussen smeren.

    groeten,

    Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De helmstok moet er trouwens ook eerst af...

    BeantwoordenVerwijderen