donderdag 28 februari 2013

Schroefas, spie, schroef...

Omdat ik een andere schroef wilde bestellen, werd mij naar o.a. de maten van de schroefas en de spie gevraagd. (De spie zorgt ervoor dat bij het draaien van de schroefas de schroef meegenomen wordt.) Ik heb die keurig opgemeten en opgestuurd.

Er kwam direct een antwoord terug van de leverancier van de nieuwe schroef dat ik nog maar eens goed naar de maten van de as moest kijken. Als ik een standaard as zou hebben dan zouden mijn maten overeen moeten komen met de waarden in de tabellen. Dat deden ze niet.
Tevens moest ik het type schroefdraad bevestigen.


Ik wist ook niet hoe het allemaal zat en heb uiteindelijk Jan Derks gemaild. Binnen 5 minuten kreeg ik  antwoord van hem (!): er zit een standaard VETUS 25 mm schroefas volgens de ISO standaard 4566-1992(E) in de North Beach en hij kon mij ook vertellen dat de spie inderdaad aangepast was.

De leverancier van de standaard Goldline vaste 2-blads schroef (Kramer uit Nieuw-Vennep) leverde indertijd gebalanceerde schroeven en heeft daar zelf een afwijkende spie in gemonteerd. Op die maten heeft hij vervolgens de schroef weer aangepast. Waarom van de standaard ISO norm is afgeweken is onduidelijk. Het heeft mij in ieder geval veel moeite en zeker een week de tijd gekost om achter de juiste getallen te komen.

de spie steekt iets boven de as uit en valt precies in de uitsparing
van de flens van de schroef
Als iemand anders ooit dezelfde vragen wordt gesteld: kijk en meet dus goed en bij twijfel, bel mij.
Op mijn boot zit een standaard VETUS 25 mm schroefas volgens de ISO norm.
De spiebaan is 8mm breed en 4 mm diep.
De bijbehorende VETUS spie hoort 8 mm breed en 7 mm hoog te zijn.
De schroefdraad meet M16 x 1,5.

boven de afwijkende spie en onder de standaard spie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten