maandag 22 april 2013

Olie in de bilge!!!

Vorige week maandag is eindelijk Parel weer te water gegaan. En dat was best even spannend want tijdens de voorbereidingen ontdekte ik blauwe vloeistof in de bilge, antivries! Was de motor kapot gevroren?? Toen de boot in het water lag en de motor gestart, was ik al snel gerustgesteld, niks lekte..pfff, een zucht van opluchting. Waarschijnlijk bij het vullen van het systeem via de wierpot een flinke scheut er overheen gegooid en die komt dan na verloop van tijd vanzelf in de bilge.
Voor alle zekerheid tijdens het omvaren van de kraan naar de box toch maar even het vloerdeel opzij gelegd om onderweg de bilge in de gaten te kunnen houden, je weet maar nooit. Halverwege zag ik geen water in de bilge maar daar verscheen pikzwarte olie!! Toen ik net in de box lag ging ook het oliedrukalarm af en bleek de motor leeg en de bilge gevuld met olie. Nadat ik olie bijgevuld had en de motor weer gestart bleek al snel waar het lek zat, de achterste van de 2 olieleidingen was gesprongen. Oorzaak: het waterpompje zit er boven en die lekt. Het (zoute) water tast de olieleidingen aan en dan springt er een op een kwaad moment.
Joost Overmars had hetzelfde tijdens zijn rondje om Engeland, in aanzienlijk ongelukkiger omstandigheden. Ik heb zelf de andere leiding laten vervangen tijdens onze vakantie naar Denemarken en Zweden in 2009. Ook toen lekte de waterpomp en is de simmering vervangen. Nu dus weer lekkage en corrosie en een gesprongen leiding.
Ik raad iedereen met de 1 cilinder Yanmar aan om eens goed naar die olieleidingen te (laten) kijken en indien gecorrodeerd die leidingen preventief te laten vervangen en als het pompje druppelt, ook dat te laten repareren.
Voor mij nog even niet zeilen maar nog even geduld totdat de monteur alles weer op orde heeft.
Jur Pels

1 opmerking:

  1. Vandaag even met Dick Boesveld gesproken aan boord van zijn Madame Rosa, en ook Dick heeft al een keer een gesprongen olieleiding gehad. Bij het uitvaren van de sluis van Enkhuizen, met een stevige wind die hem bijna op de stenen dam heeft gezet. Al weer enkele jaren geleden.
    Kijk dus voor de zekerheid je eigen olieleidingen goed na.
    Mooi zeilseizoen toegewenst
    Jur

    BeantwoordenVerwijderen