donderdag 3 april 2014

Schone dieseltank

Er is al veel gesproken over de dreiging van bacteriegroei in de dieseltank. De combinatie van biotoevoeging, vocht, en temperatuur kan leiden tot bacteriegroei en veel vuil in de tank. Gevolg daarvan kan zijn verstopte filters en een weigerende motor op cruciale momenten.
Op de laatste bijeenkomst in november 2013 heeft Bob over dit onderwerp een leerzaam verhaal gehouden en laten zien welke filters en andere maatregelen hij allemaal genomen heeft.
Daardoor aangestoken ben ik naar de Yanmar dealer gegaan om ook filters e.d. te kopen en heb ik advies gevraagd. Volgens de dealer heeft de 1 cylinder Yanmar erg weinig terugloop van diesel van de injector naar de tank, daardoor erg weinig opwarming van de diesel en bijgevolg weinig last van bacteriegroei. Bob heeft een 2 cylinder Yanmar en die heeft veel meer retourdiesel naar de tank, meer opwarming van de tank en bijgevolg meer problemen. Volgens de dealer (Shipshape in Muiderzand) hoef je bij de 1 cylinder geen extra maatregelen te nemen.
Na een winter rust in de tank heb ik vandaag een monster van ca 1,5 liter onder uit de tank opgepompt en in een doorzichtige Spafles gedaan. Zie op de foto het resultaat: Schoon, geen water, geen vuil! Ik blij.
Ieder jaar zuig ik voor de boot het water ingaat enkele liters diesel vanaf de bodem van de tank. In het najaar als de boot de kant op gaat vul ik de tank helemaal af om condens en dus vocht te voorkomen.
Kennelijk helpen deze maatregelen in mijn geval voldoende om tot nu toe bacteriegroei te voorkomen en watervorming in de tank tegen te gaan. Voor mij een hele geruststelling.

1 opmerking: