Al enige tijd komen op het North Beach forum en blog vragen
over de wolkige vlekken in het polyester. Ook komt het onderwerp bijna ieder
jaar ter tafel op onze droge winterbijeenkomst.
Op de Hiswa sprak ik met Eli van den Broek, van Boot
Vaarklaar. Eli werkte mee aan diverse artikelen in de Waterkampioen over
bootonderhoud en polyester reparatie, iets waar hij in zijn dagelijks werk voor
Boot Vaarklaar veel mee te maken heeft. Toevallig is Eli ook mede initiator van
de Small Ships Race van De Toerzeilers. (En dus vanzelfsprekend ook groot fan
van de North Beach)
Eli geeft de volgende mogelijke verklaring.
Een polyester romp zoals van de North Beach, wordt gemaakt
door gelcoat aan te brengen in een mal. De mal is meestal van polyester en wordt
voor het begin van de bouw ingewaxed. Ondanks die wax kan er styreentransport
plaatsvinden vanuit de gelcoat naar de mal. Afhankelijk van de kwaliteit van de
mal is dit styreentransport niet op alle plaatsen hetzelfde. Dit levert
verschillen op in het hardingsproces van de gelcoat. Met name donkere kleuren
zijn hier gevoelig voor. Dit veroorzaakt wat men vaak noemt:
"pigmentshifting", wat eruit ziet alsof je het pigment niet goed
gemengd heb. Een van de mogelijke oorzaken van pigmentverschillen kan het
verschil in styreentransport op verschillende plekken in de mal zijn.
Meerdere oorzaken zijn echter mogelijk: problemen vanuit de fabriek, mengen en roeren door de applicatier, kwaliteit van de mal, temperatuur en luchtvochtigheid tijdens het spuiten en harden van de gelcoat, en meer.
Meerdere oorzaken zijn echter mogelijk: problemen vanuit de fabriek, mengen en roeren door de applicatier, kwaliteit van de mal, temperatuur en luchtvochtigheid tijdens het spuiten en harden van de gelcoat, en meer.
Daarom laat dit estetische probleem zich ook niet oplossen
door poetsen. Je kunt er wel weer wat glans oppoetsen, maar de
pigmentverschillen zitten door de hele laag. Onderlinge verschillen per boot,
de een meer dan de ander, zijn te verklaren uit kleine verschillen tijdens het
productieproces, temperatuur, luchtvochtigheid, mengverhoudingen, wax, etc. Ook
kan een mal beschadigd raken en gerepareerd worden. Dat levert plaatselijke
verschillen in polyestereigenschappen op die ook weer van invloed kunnen zijn.
Verwerken van polyester blijkt in de praktijk best een lastig te controleren
proces en donkere kleuren vormen een extra uitdaging.
Uiteindelijk is er maar één
definitieve oplossing voor dit probleem en dat is schilderen. En als je
schildert in dezelfde kleur als het polyester vallen kleine beschadigingen ook
allerminst op.
Bij mij beginnen de vlekken ook hinderlijk te worden. Afgelopen week in de weer geweest met polijstpasta en was, maar het blijft zichtbaar. We zien het nog een jaartje of 1 of 2 of 3 aan en dan misschien toch maar eens de verfkwast erover.
Ook bij de Titaantje begonnen de strepen opdringerig zichtbaar te worden. Daarnaast waren er nogal wat fijne krasjes door de stootwillen onstaan, resulterend in grote lichte plekken.
BeantwoordenVerwijderenIk heb hem daarom machinaal gepolijst. De vale plekken kreeg ik goed weg en tot mijn verbazing werd de streping ook veel minder zichtbaar. Het is niet weg en het zal ook wel weer toenemen, maar voorlopig vind ik het weer acceptabel. Het is nu beslist niet meer opvallend.
Bij ons is de romp ook machinaal gepolijst en mooi geworden. Als het zo door en door is, zou je niet verwachten dat het in de loop der jaren slechter wordt.
BeantwoordenVerwijderen