Uit de verschillende blogs heb ik al op kunnen maken dat wij
niet de enige waren met rolproblemen met de kluiver. Bij BF4 was hij eigenlijk
niet meer in te rollen en moet je daarvoor voor de wind gaan varen. Daar moet
je dan wel de ruimte voor hebben. Met zandbanken of andere schepen aan lij heb
je een probleem.
Na enig puzzelen kwam ik tot de volgende oplossing. Ik ben
met de kluiver naar de zeilmaker gegaan en heb het touw in het voorlijk laten
vervangen door een flexibele staaldraad van 5 mm dikte. (flexibel betekent: 7 x
19 draad). Als dit staaldraad onder spanning staat is het in de richting waarin
je het in elkaar draait behoorlijk torsiestijf.
Wanneer je de kluiver bij het optuigen oprolt moet je de
richting dan ook zo kiezen dat de staaldraad in elkaar draait bij het oprollen,
anders raak je de stijfheid van de draad kwijt.
Vervolgens heb ik een extra blok voor de val bovenaan de
kluiver gezet waardoor je met dubbele kracht het voorlijk strak kunt trekken.
Dan heb je uiteraard een nieuwe, langere val nodig en een extra oog aan de mast.
Dat oog zit met twee stevige popnagels vast. Voor de val heb ik een lijn met
weinig rek genomen (Admiral Sheet 8mm van Talamex). Ook daalt de invloed van
rek met een factor 4 door de verdubbeling van de val.
En nu het resultaat: Om te beginnen kun je het voorlijk veel
makkelijker strak zetten, strakker dan eerst en buigt het voorlijk minder door
wanneer er wind in de kluiver komt. Dat zeilt ook weer beter. Maar het grote
voordeel blijkt bij het rollen: je kunt de kluiver makkelijk inrollen bij BF4. Hij
rolt vrijwel meteen over de hele lengte in, geen enkel probleem. Het kost wel
meer kracht dan bij het oprollen voor de wind. De reeflijn over de schootlier
leggen ligt dan voor de hand en dat is ook wel nodig.
Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat.
Geert Schuring
Geen opmerkingen:
Een reactie posten