zondag 4 januari 2015

Polair diagram

Als fervente deelnemer aan de virtuele Volvo Ocean Race, las ik dat er deze etappe ook een polair diagram van de boten is toegevoegd.


Je kunt het diagram in het programma zien door op bovenstaand beeld op de onderste balk op 'Polars' te klikken. Interessant om te zien. Ook als je bekijkt wat het diagram doet wanneer de windsterkte verandert. 


Van veel soorten boten zijn de diagrammen op internet te vinden. Voor de North Beach geldt dat helaas nog niet... Ik weet dat Jur daarmee bezig is geweest, maar ik weet niet hoever hij gekomen is!?

2 opmerkingen:

  1. Zou Mooi zijn als we dat hadden van de NB. Als de boot op de computer ontworpen is dan spuugt die ook een al dan niet kloppend theoretisch polair diagram uit. Maar voor zo ver ik weet is de NB met papier en potlood ontworpen. Wel heel goed trouwens. De enige manier om dan een polair diagram te verkrijgen is om met de boot bij verschillende windrichtingen en bij verschillende snelheden (bij een optimale zeilvoering) de snelheid te noteren en dat in een matrixje in te vullen. Tot voor enkele maanden geleden had ik nog geen windmeter en dan is het onmogelijk.Als nou iedereen met een windmeetsetje eens bij verschillende situatie zijn snelheid, windrichting en windkracht noteert en dat naar mij opstuurt, dan ga ik polaire diagrammen maken. zet er ook de zeilvoering bij svp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jur, is hier nog iets van terecht gekomen. Heb windmeter gekocht in UK en kan dus aankomende zomer data gaan verzamelen.Het is natuurlijk heel leerzaam om deze data onderling uit te wisselen.

      M.vr.gr.
      John

      Verwijderen