Alternatieve route van Terschelling naar Ameland, opengesteld in 3e of 4e week van juli.
Sinds 2015 heeft RWS een nieuwe route uitgelegd over de Waardgronden. Dit om de kolonies zeehonden en vogels in de buurt van de Blauwe Balg en de Richel te ontlasten.
Op 6 Aug. 2016, hebben Ineke en Albert, met de Schone Waardin, deze route verkend.
Vanaf Terschelling gewoon het Oosterom invaren, zo'n 1 a 2 uur na LW.
Bij de rode ton Oosterom 44 voeren we niet zoals gebruikelijk rechtdoor naar de Blauwe Balg, maar stuurboord uit om de nieuwe route over de Waardgronden te varen.
Deze route is sinds vorig jaar opengsteld door RWS. Hieronder het persbericht en een kaartje met de gele tonnen.
Op 6 Aug. 2016, hebben Ineke en Albert, met de Schone Waardin, deze route verkend.
Sinds 26 juli 2016 is de route over de Waardgronden van Terschelling voorzien van de laatste boeien door de bemanning van betonningsvaartuig Schuitengat.
De route "Waardgronden Terschelling" valt binnen de projecten dynamische zonering en "Hotspot Blauwe Balg" welke "sporen" zijn binnen het actieplan vaarrecreatie.
In 2016 was het geboorte seizoen van de gewone zeehonden wat later dan in de voorgaande jaren. Waar we binnen dit gebied voorheen de eerste jongen rond begin mei waarnamen was dat in 2016 pas in de eerste week van juni. Voor zover we het konden tellen zijn er in dit seizoen in het zuidelijke deel van het artikel 20 gebied "Blauwe Balg" tenminste 60 jonge gewone zeehonden geboren.
De afgelopen weken is er door de bemanning van de Krukel behoorlijk ingezet op een adequate monitoring van het gebied en zodoende ontstond er een goed beeld van het gebruik en de aantallen zeehonden binnen het gebied. Zodra er geen jonge zeehonden meer in het meest zuidelijke deel werden gezien is er besloten om tot het markeren van de route over te gaan. Deze markering bestaat uit 21 gele stompe sparboeien voorzien van een geel liggend kruis. Deze boeien dienen binnen het gesloten gebied gedurende de hoogwaterperiode aan de zuidzijde gepasseerd te worden. Daarbuiten is het aan te raden om ze ook ten zuiden te passeren. De minst gepeilde waterdiepte ligt rond 50 centimeter bij NAP en dit ligt tussen de boeien WG-I en WG-K.
Nu valt het volgens de meeste zeilers wel mee met de verstoring van de natuur in het gebied van de Blauwe Balg, er komen immers elk jaar meer zeehonden bij op de Wadden (de grijze zeehond is het grootste roofdier van Nederland....)
Maar deze nieuwe route is ook een stuk korter en je hebt veel minder tegenstroom. Ander voordeel is dat je bij een harde wind uit de NW hoek, ook van 1 of 2 dagen eerder, de stevige deining en soms brekende golven in het Borndiep vermijdt.
De route is niet erg opwindend, maar met het WNW windje was het zeer relaxed zeilen. Om 10.00 h. liepen we even vast tussen WG F en G, maar snel weer los. Het minst diepe punt lag bij WG K, daar stond 2 uur voor HW nog 1.00 m. en ging de stroom tegen lopen, 1-1,5 kts.
Naar het NO afbuigend kom je in het diepe geultje naar de Kromme Balg en om 12.00 h. passerden we de laatste gele ton WG U. RWS heeft bijna het hele alfabet nodig gehad voor deze route !
Bij KB 15 Stuurboord uit door het niet betonde geultje richting Molengat.
Daar liep de stroom nog een uurtje mee en om 14.15 h. lagen we afgemeerd in een boxje van de WSV op Ameland.
Conclusie:
- Het is een eenvoudig te varen route voor een North Beach en ieder ander schip met een diepgang tot 1,20 m.
- Bij een flinke wind uit de NW hoek blijf je uit de buurt van hoge deining en soms wat brekende golven als je uit de Blauwe balg het Borndiep invaart.
- Deze route is zeker een uur sneller dan via de Blauwe Balg.
- De route is nogal saai, ruim 2,5 uur over vlak water langs een gele rij tonnen. Geen of weinig vogels, geen spanning en geen soms brekende zee bij het laatste stukje Blauwe Balg. Ook geen enkele zeehond....
Groet, Ineke en Albert
Ameland, a/b Schone waardin
Geen opmerkingen:
Een reactie posten