zaterdag 20 augustus 2016

Reven

Op de WhatsApp-groep van de NB loopt een discussie over hoe de smeerrepen te bevestigen zodat bij het reven het onderlijk goed op spanning kan worden gebracht.

Toen wij de Sylke kochten zat het op onderstaande manier gemonteerd. Het zal vast niet de enige goed werkende manier zijn, maar hij lijkt me logisch en bevalt uitstekend. Tijdens het varen is op deze manier met zo min mogelijk handelingen snel te reven. Wij gebruiken ook geen reefknuttels in het zeil. Dat is hierbij niet nodig. Zowel het achter- als het onderlijk staan goed onder spanning.

inrijgen smeerreep
je kan nog net het beugeltje onder de giek zien
waar de smeerreep doorheen gestoken is...
de knoop trekt het reefoog naar de giek en naar achteren
wij zetten hem met de lier op spanning
het beugeltje zit in het verlengde van het reefoog gemonteerd,
dus iets naar achteren


strak als een snaar en geen reefknuttels nodig...




Als het zeil gehesen is: de smeerreep van het eerste reef omhoog naar het reefgat in het zeil leiden. Goed kijken aan welke kant de smeerreep van de reef uit het eind van de giek komt (anders kruis je langs het achterlijk). Ons eerste reef komt aan bakboordzijde van het eind van de giek naar buiten. Dus leiden wij de smeerreep van ons eerste reef van bakboord naar stuurboord door het reefoog van het zeil. Daarna gaat de smeerreep naar beneden, door het beugeltje onder de giek.

Aan het eind van de smeerreep een paalsteek maken, om het andere stuk van de smeerreep heen. Als je nu aan de smeerreep trekt, trek je het zeil naar beneden en naar achteren op de giek. In ons geval hebben wij de smeerrepen naar stoppers bij de kuip geleid en zitten de beugeltjes onder de giek vast. Waarschijnlijk werkt dit laatste ook heel goed met schuifbare beugeltjes.

Bij het tweede reef gaat het net zo, maar dan in spiegelbeeld. De smeerreep niet van BB naar SB door het zeil steken maar van SB naar BB, zodat de knoop aan de andere kant van de giek komt te zitten. 


1 opmerking:

  1. Ik mis eigenlijk in het verhaal wat je voor bij de mast doet. Daar ging de discussie ook niet over maar ik ben toch benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen