Op verzoek enige informatie over het Ems -Jade kanaal op dit blog.
Als NB24 - vaarders maken we graag gebruik van het Ems-Jade kanaal, zoals we dat al eerder gewend waren met een platbodem die voorzien was van een gemakkelijk strijkbare mast. Met de heersende westelijke winden kun je onbekommerd doorvaren tot aan Wangeroog. Via Wilhelmshaven ben je weersonafhankelijk in 4 dagen terug in midden Friesland. Een beetje vooruitkijken blijft nodig om een paar uur gunstige omstandigheden te treffen voor de oversteek van Emden naar Delfzijl. De Jade loopt zuidoost, met ZW en noordelijke winden ligt de Jade goed bezeild.
Op de Duitse wadvaarders site (www.wattenschipper.de) staat een afsteekroute van Wangeroog naar de Jade tussen 2 natuurgebieden door. Via deze route lukt het om in één dag van Wangeroog naar Wilhelmshaven te varen. Vroeger kon je de route vinden via de twee gele markeringstonnen op de kaart. Dit jaar lag de tweede ton er niet. De omstandigheden op het wad veranderen, dus het kan elk jaar anders zijn. Als je de officiële prikkenroute volgt duurt de tocht langer. Je kunt de tocht in Hooksiel onderbreken (sluis waarachter een binnenmeer).
De sluis van Wilhelmshaven draait 24 uur. Op de zeekaart van de Jade staat dat je je een uur van tevoren op VHF 13 moet melden. Als je dat doet, staan de lichten op groen en wachten ze met schutten tot je er bent. Mocht de brug richting Wilhelmshaven niet meer draaien bij aankomst, dan is er links na de sluis een vriendelijke verenigingshaven waar je kunt overnachten en de mast kunt strijken.
Sommige North Beach eigenaren strijken de mast alleen en laten hem uitsteken. Daarmee kun je inderdaad naar Emden varen. Wij leggen de mast ook naar voren en binden hem goed vast. Hiermee is onze doorvaart hoogte slechts 2m20. We kunnen dan de aftakking met een lagere doorvaarthoogte via het verbindingskanaal en de sluis van Oldersum gebruiken. Met gestreken mast ben je op de de Eems een pingpongballetje op de wind tegen stroom golven. Vandaar dat we hem graag goed vastleggen. Duitse motorbootvaarders vertelden dat de Oldersumse sluis jachtvriendelijk is en snel bedient in tegenstelling tot de zeesluizen en spoorbrug bij Emden. Bij Oldersum zijn jachthavens om desgewenst te overnachten. Op het Ems -Jade kanaal zijn meerdere prima overnachtingsplaatsen. Meest gebruikelijk is een overnachting in Aurich. Het kanaal in één dag doen, is ons nooit gelukt. Aurich is een grote plaats, centrum met veel winkels op loopafstand, overdekt zwemparadijs naast de haven.
"Der Ems-Jade-Kanal" wordt bediend door de NLWKN, het Niedersächsischer Landesbetrieb für Wasserwirtschaft Küsten und Natuschutz. Tegenwoordig word je geacht alle informatie van de website te downloaden. Er zijn pdf's met de folder, met de bedieningstijden en de scheepvaartverordening voor het kanaal. In de folder staan alle telefoonnummers die je nodig hebt. Het is verstandig om een dag van tevoren aan te melden bij dat telefoonnummer en af te spreken hoe laat je voor de eerste brug bent. Gebruikelijk is een start om 8.00 uur bij de eerste brug. Maar we zijn ook wel eens midden op de dag gestart. Dat kon ook, als ze het maar weten. De brugwachters fietsen een aantal bruggen mee en sommige sluiswachters bedienen 3 sluizen. Spoorbruggen moeten wachten tot er een gat in het treinverkeer is. Het is een heel mooi afwisselend groen kanaal, je komt alleen fietsers en vissers tegen, geen autoverkeer. Mededelingen over afwijkende brugbediening (bijvoorbeeld een defecte brug) zijn eveneens op de website te vinden. Onderweg word je door de brug en sluiswachters geïnformeerd over de gang van zaken in hun eigen regio. Zij willen graag weten wat je plannen zijn, dan geven zij het weer door aan de volgende collega's. Overal staat men voor je klaar, alles goed geregeld. Er zijn geen kosten aan verbonden. In de jachthaven van Aurich lig je 24 uur gratis. We ervaren de zorgzaamheid en vriendelijkheid elke keer weer als een kadootje.
Website: https://www.nlwkn.niedersachsen.de/hochwasser_kuestenschutz/kanaele/emsjadekanal/der-ems-jade-kanal-46129.html
Folder met alle informatie en telefoonnumers als PDF te downloaden op bovenstaande website (rechts)
Onze terugtocht in 2017:
Dag 1 Wangeroog-Wilhelmshaven zeilen, 's avonds mast strijken
Dag 2 Wilhelmshaven-Aurich op de motor
Dag 3 Aurich-Oldersum-Delfzijl-Oosterhaven Groningen
Dag 4 Groningen Oosterhaven via van Starkenborg en PM kanaal met gestreken mast naar Sneekermeer. Na Fonejacht kan in principe de mast weer overeind.
Foto's zie Windroosblog van 2015 en 2017
Margreet
dinsdag 29 augustus 2017
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten