Zondag 20 aug.: Over Spui, Oude Maas en Nieuwe Waterweg naar IJmuiden
- Middelharnis - IJmuiden. Log 55 zm , totaal 519 zm
- Vertrek 08.15 h. Aankomst 20.00 h.
- Wind: W 3-4, soms 5
- Weer: Half bewolkt, 19 graden
Op de website van de WSV Hellevoetsluis had Ap ooit een artikel gelezen 'binnendoor naar Scheveningen'.
In Middelharnis lig je recht tegenover de monding van het Spui, de tocht naar Scheveningen is daardoor ruim 5 zm korter dan via het Slijkgat. En dat uitgebaggerde vissersgat is bij W 4-5 en uitgaande stroom geen lolletje.
De truc binnendoor is dat je om 2 uur voor HW bij Hoek van Holland bent als de stroom daar noordwaarts gaat lopen. Je hebt dan vanaf Middelharnis steeds stroom mee, op het Spui en de Oude Maas vaak meer dan 2 kts, op de Noordzee 1 tot 2 kts tot Scheveningen of zelfs IJmuiden.
We vertrekken om 8 uur uit Middelharnis. De sluis staat op rood, dat is vreemd, die staat toch altijd open. Nee hoor, als het bovenstrooms veel geregend heeft in Rijn- en Maas gebied dan staat het water in het Haringvliet te hoog en moet er geschut worden.
Romantisch zo'n oud sluisje, maar het kost wel drie kwartier extra....
Er staat een mooie W 4 en met alleen grootzeil en fok bij zijn we zo aan de overkant en varen het Spui op. Met een flinke stroom mee varen we door een schitterend landschap langs de mooie jachthaven van Zuidland, dat is een mooie tussenstop voor een volgende keer.
Het is tot onze verbazing een erg rustige en afwisselende route, met eigenlijk alleen pleziervaart tot aan de Oude Maas. Daar komt aardig wat grote binnenvaart langs, maar goed uitluisteren en melden op de aangegeven marifoonkanalen en je wordt door de verkeerscentrales keurig op de hoogte gehouden.
De Spijkenissebrug kunnen we nog onderdoor, wel oppassen met de beroepsvaart.
De Botlekbrug is de enige Bottleneck in de route. De autobrug met ruim 14 meter kunnen we onderdoor, maar de oude Botlekbrug, alleen voor fietsers, is maar 8 m. hoog. En de brugwachter draait in principe allebei de bruggen tegeliijk, op het hele uur, of als er beroepsvaart door moet.
Wij moeten 20 min. het schip op en neer houden, maar als de twee hefbruggen open gaan is het een prachtig gezicht !
Achter de bruggen draai je de Nieuwe Waterweg op, ook daar even melden op de marifoon en je krijgt een overzicht van op-en afgaand scheepvaartverkeer.
Op de Nieuwe Waterweg is het redelijk druk, goed stuurboord houden dus (niet de dukdalven aan de binnekant passeren, daar liggen strekdammen...).
Het is erg onrustig water, nog een beetje stroom mee en een W 4 tegen, dus het klotst alle kanten op.
Maar we genieten van de scheepvaart en varen vlak langs de indrukwekkende Maeslandtkering.
Door het oponthoud bij het sluisje en de Botlekbrug (hadden we natuurlijk moeten inplannen) zijn we om 14.30 h., precies met HW Hoek van Holland, eigenlijk twee uur te laat, bij de monding.
De verkeerscentrale 'Sector Maasmond VHF 3' houdt hier alle scheepvaart in de gaten.
Bij de noordpier zijn hele lelijke standhuisjes gebouwd, we hopen niet dat dit de toekomst wordt van de Nederlandse stranden, geen Belgische toestanden hier !
Eenmaal buiten de pieren wordt de zee iets rustiger, maar er staat nog steeds een flinke NW deining van het harde waaien in de dagen hiervoor. De stroom staat flink mee en we lopen meer dan 7 kts over de grond. Zo kunnen we de de pakweg 30 zm naar IJmuiden in 4-5 uur zeilen. Kluiver er bij en we laten Scheveningen aan SB liggen en varen langs het ankergebied waar 14 schepen, tankers, bulkcarriers en een 'dieplader' van Dockwise, liggen te wachten op een opdracht.
We zeilen er mooi tussendoor, leuk !
Het is lekker varen zo, de zon schijnt, de golven zijn nog steeds 1,5 tot 2 meter en Ineke neemt nog maar een pilletje tegen zeeziekte en schilt een appeltje.
Rond 18.30, 4 uur na HW Hoek van Holland, is het kentering en een half uurtje later, op 4 zm van de zuidpier van IJmuiden, gaat de motor een half uurtje bij.
Rond 18.30, 4 uur na HW Hoek van Holland, is het kentering en een half uurtje later, op 4 zm van de zuidpier van IJmuiden, gaat de motor een half uurtje bij.
We surfen op hoge golven de havenmond binnen en een uurtje later liggen we in een box in de jachthaven van IJmuiden.
55 zm op de log, in ongeveer 11 uur, lang niet slecht voor zo'n bootje van 7 meter !
Conclusie: Als je op tijd weggaat uit Middelharnis, zo'n 7 uur voor HW Hoek van Holland, heb je een mooie, afwisselende tocht. Slechts 1 brug waar je voor moet wachten, duidelijke informatie van de verschillende verkeersposten en maar liefst 11 uur stroom mee tot aan IJmuiden.
Conclusie: Als je op tijd weggaat uit Middelharnis, zo'n 7 uur voor HW Hoek van Holland, heb je een mooie, afwisselende tocht. Slechts 1 brug waar je voor moet wachten, duidelijke informatie van de verschillende verkeersposten en maar liefst 11 uur stroom mee tot aan IJmuiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten