zondag 25 juli 2010

Lastige Lieren

Met name de 2-speed lieren voor schoten en boegsprietstrekker krijgen het af en toe zwaar te verduren. Van meerdere North Beachers hoorde ik al meldingen over slecht lopende en zelfs kapotte lieren. Dit voorjaar was ik zelf aan de beurt met een bb lier die een geluid maakte en aanvoelde alsof alle kogeltjes los in het lager lagen.
Bij de importeur van Barton heb ik demontage instructies opgevraagd maar ze hadden alleen een tekening. Daarop is duidelijk te zien dat er 2 ratel mechanismen in zitten. Één in de kop van de lier en ééntje aan de binnenkant onderin. Het demonteren van de liertrommel gaat erg eenvoudig en dan kun je tandwielen en ratel van ietsje vet voorzien maar ook na losdraaien van de bout in het lierhandelgat lukt het mij niet om de lier verder uit elkaar te krijgen. Wel kan een deel van de lier dan ietsje opgetild worden zodat er boven het kunststof naaldlager een kleine opening vrijkomt. Daar kun je met een oliespuitje olie in laten lopen zodat ook het 2e ratelmechanisme olie krijgt.
Na dat gedaan te hebben loopt de lier bij mij weer als nieuw terwijl ik eerst dacht dat ie vervangen zou moeten worden.




















De tekening van de 2 snelheden lier van de North Beach















Je kunt met een mesje of kleine schroevendraaier de borgveer verwijderen. Pas op dat je niks laat schieten want volgens Murphy verdwijnt het dan in het water.















Als de dekplaten weggenomen zijn (pas op ze liggen er los op) dan zie je het "ratel mechanisme" zitten. Ietsje olie of vet houdt het soepel.
















Met een schroevendraaier kun je de schroef in het lierhandel gat losdraaien, als die erg vast zit kun je dit beter doen als de trommel er nog opzit, of even een schroevedraaier tussen de tandwielen, onder op de foto steken om de zaak tegen te houden. Ook de tandwielen onder in beeld mogen van een beetje vet worden voorzien. Neem hiervoor bij voorkeur speciaal watervast" marine" vet.

















Na het losdraaien van de borgbout kan het binnenwerk ietsje opgetild worden, dan wordt een gleuf zichtbaar, eventueel hiervoor de lier draaien tot het gat voor komt.

Met een oliespuitje met tuit kun je in het gat olie laten lopen, dit komt dan in het binnenmechaniek. Nadat het tijd heeft gehad om te zakken en na enig gebruik zodat het verdeelt wordt zal de lier (hopelijk) weer soepel lopen. Bij mij hielp het in ieder geval
Succes als je het ook wilt proberen.
Groet
Jur

1 opmerking:

  1. Jur,
    Om te voorkomen dat er per ongeluk toch iets in het water rolt, is er een simpele doch doeltreffende truc.
    Neem een niet te grote kartonnen doos. Maak onderin een gat ter grootte van de lier. Zet de doos vervolgens over de lier en zonodig even vastzetten met wat tape. Mocht je te weinig "werkruimte" hebben kan je altijd een zijkant nog wat verlagen. Mocht er dan iets onverhoeds wegschieten of rollen dan valt het meestal in de doos i.p.v. overboord.

    Bob

    BeantwoordenVerwijderen