zaterdag 16 april 2011

Wantspanningsmeter

Na afgelopen winter met de Toerzeilers een bezoek gebracht te hebben aan tuigerij De Groot in Stavoren en daar een demonstratie te hebben gezien, zijn we overgegaan tot het aanschaffen van een wantspanningsmeter. De afgelopen week voor het eerst geprobeerd en het resultaat is uitstekend. De mast heeft nog nooit zo mooi strak gestaan! Je moet natuurlijk zelf wel steeds in de gaten houden of de mast nog recht staat (langs de mastgleuf omhoog kijken), maar je weet nu in ieder geval hoe vast je de verstaging kan aandraaien. Ik ben ervan overtuigd dat het de snelheid en de hoogte ten goede zal komen. Aan te bevelen!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Bob
    Heeel mooi, maar wat doe je nu precies met die spanner? lees je de spanning af? blijft ie op het stag zitten of kun je alle draden er mee spannen.
    Ik heb alleen een achterstagspanner, daarmee kun je iets kromming in de mast zetten waardoor het grootzeil vlakker wordt en de kluiver-voorlijk meer spanning krijgt.
    We gaan op weg naar Lowestoft kijken wie het hardst en hoogst kan.
    groet
    jur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jur,

    Ik ben nog niet tevreden met de hoogte die ik kan halen. Vooral als ik de verhalen van jou en Joost zo lees. Ik moet toch alles proberen om jou straks naar Lowestoft bij te kunnen houden! (Dus eigenlijk moet ik je dit helemaal niet gaan vertellen…) Vandaar dat ik hiermee ben gaan experimenteren. Normaal spande ik de stagen altijd op gevoel, maar ik had geen idee hoe strak ze nou eigenlijk stonden. Je kan de spanning ook met een duimstok en een plakkertje meten, maar met het apparaatje gaat het wat makkelijker.

    Je gebruikt de meter alleen bij het opzetten van de mast. Eerst de verstaging met de hand aandraaien. Daarna stel je de dikte van de stag in en beslist je op hoeveel % van de breeksterkte van de draad je wilt spannen. Men houdt meestal 15% aan, maar het is ook o.a. afhankelijk van het soort tuig en de zalingen. Voor de zekerheid ben ik maar voorzichtig begonnen met 10%. Je zet het apparaatje beurtelings op alle zijstagen en zorgt ervoor dat ze allemaal even strak komen te staan. Daarbij ondertussen natuurlijk wel de stand en de kromming van je mast in de gaten houdend.

    Met die 10% staat mijn verstaging veel strakker dan hij ooit heeft gestaan. Het beste bewijs dat ik ook tot de overgrote deel van de booteigenaren behoor die met een veel te losse wantspanning vaart. Bang dat we zijn om de boel kapot te trekken…

    Met de achterstag-/voorstagspanning blijf ik tijdens het varen gewoon spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Bob

    Begrijp ik goed dat het alleen een meter is die je na het spannen gewoon weer opbergt? In dat geval zouden we voor de start met jouw meter ook mijn verstaging nog even in wedstrijdconditie kunnen brengen.
    Groet
    jur

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Jur,

    Ja, dat heb je goed begrepen. Maar je begrijpt dat ik over je verzoek eerst eens even goed moet nadenken. Je snapt natuurlijk wel dat ik zo'n "voorsprong" niet zomaar uit handen geef...de messen worden geslepen...

    BeantwoordenVerwijderen