zaterdag 2 april 2011

Waterslang

De boot ligt weer in het water en het grote klussen kan beginnen!



Een van de eerste dingen die we doen (na het poetsen) is -in de toch al lege ankerbak- de waterslang vervangen die van de vuldop naar de waterzak loopt. In de klepjes van onze ankerbak zitten gaatjes om je vingers door te steken. Helaas, door die gaatjes komt ook daglicht naar binnen. Dat is waarschijnlijk dan ook de reden dat de doorzichtige waterslang in de loop der jaren vies is geworden met alg en andere troep.


Die slang slopen we er dus gauw uit en vervangen we door een ondoorzichtige slang die dat euvel hopelijk niet zal hebben. De waterzak zelf ligt al enige dagen, heel luxe, in onze badkuip te weken met soda, met heet water, met speciaal spul, met van alles dat de muffe lucht uit de zak zou moeten kunnen krijgen. We zijn benieuwd of het zal helpen!

4 opmerkingen:

  1. Jur Pels "NB24 Parel"3 april 2011 om 14:46

    Beste Sylke
    Ook onze Parel had last van een ernstig vervuilde waterzak. In plaats van leidingen vervangen heb ik, met name de leiding van zak naar kraan schoongemaakt met een flink stuk 2,5 kwadraat koperdraad (VD montagedraad, daar is je hele elektrische installatie mee gemaakt thuis, kun je bij iedere dhz kopen)met aan het eind een lapje. Enkele keren heen en weer halen en de slang is weer een stuk schoner.
    Ik heb een keer de waterzak vervangen, die nieuwe gaf aanzienlijk minder smaak af dan de oude.
    Sterkte er mee, ben benieuwd naar de resultaten.
    groet Jur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo heb ik de vulslang ook schoongemaakt. Na draadje met doekje kurk erop en dagje in de chloor. Zak in de hete soda. Sindsdien gaat het aardig goed. Mar koken/drinken doen we toch uit de jerrycan. Of je moet een koolstoffilter vlak voor de kraan monteren.
    Joost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. beste Sylkesylers,

    De waterzak houdt ons ook al jaren bezig.
    De Joost en Jur methode en het dompelen in bad zijn jaarlijks terugkerende activiteiten.
    Maar het verhaal van licht op de slang van dekdop naar zak spreekt tot mijn natuurkundige en biologisch verbeelding...
    Graag jullie werkwijze, materiaalgebruik etc. van die actie. Welke kit?
    En bovendien maak ik me al een tijdje druk over die slangdoorgang door bodem ankerkluis want door het gerommel hier tegenaan van de anker en/of ketting verwacht ik op enig moment waterlekkage...

    Groet en tot snel op het water,
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste NBers,
    Sinds ik de Vetuszak vervangen heb door een Plastimo exemplaar, is het probleem bij opgelost.
    Mvg, toon rigter

    BeantwoordenVerwijderen